Därför kan din huvudvärk bero på tänderna

Återkommande huvudvärk kan ha flera orsaker, men visste du att problem med tänderna kan vara en av dem? Om du ofta plågas av huvudvärk bör du uppsöka vården för att reda ut vad problemet grundar sig i.
Om du har återkommande huvudvärk bör du ta det på allvar. Huvudvärken kan bero på flera faktorer, men en vanlig källa till huvudvärk är problem med tänderna. Eftersom tandvärk ibland kan vara svårt att lokalisera kan det lätt misstas för huvudvärk. Det kan exempelvis vara kariesangrepp, ilningar, tandpressning eller problem med visdomständerna som orsakar smärtan. Men även tandlossning eller gamla amalgamfyllningar kan ligga bakom besvären.

ilningar i tänderna

När behöver jag söka vård?
Om du haft återkommande huvudvärk under en längre period bör du söka vård. Om du samtidigt lider av trötthet, ömhet i tänder och käkar och en spänning i huvudet är det tecken på att huvudvärken grundar sig i tänderna.

Tandproblem som kan orsaka huvudvärk
Det är vanligt att tandvärk orsakar en smärta som är svår att lokalisera. Tandvärken kan därför ofta misstas för huvudvärk. Här är några vanliga problem med tänderna som kan vara orsaken till din huvudvärk.

Tandpressning
Om du ofta vaknar med huvudvärk på morgonen kan det bero på att du pressar tänder under natten. Om du, utöver huvudvärken, också känner dig trött och spänd bör du uppsöka en tandläkare. Många pressar även tänder eller spänner käken omedvetet under sin vakna tid. Spänningshuvudvärk är den allra vanligaste värken i huvudet. Trots att den är ofarlig kan det vara värdefullt att undersöka bakomliggande orsaker för att bli av med lidandet.

Gnisslar tänder
En annan vanlig orsak till huvudvärk är att du gnisslar tänder i sömnen. Förutom att tandgnissling kan orsaka huvudvärk, tar även tänderna skada. Gnisslandet sliter på tandytan och om det fortgår utan behandling kan tandnerven blottas. I vissa fall kan det även göra att det bildas sprickor i tänderna. Om du misstänker att du gnisslar tänder i sömnen bör du träffa en tandläkare för att utreda problemet innan tänderna tar skada.

Visdomständer
Om utrymmet i käken blir trångt när visdomständerna växer fram, kan det orsaka spänningar som leder till huvudvärk. Huvudvärk som orsakas av framväxande visdomständer visar sig ofta genom en molande värk kring tinningen och bakom ögonen.

Tandlossning
När bakterier tränger ned i tandköttsfickorna bildas en inflammation i tandköttet som slutligen kan leda till tandlossning. När inflammationen bryter ned tandbenet uppstår ofta en värk som även kan sprida sig till huvudet och orsaka huvudvärk. Om du misstänker att du har en pågående inflammation i munnen eller om du ofta har huvudvärk är det mycket viktigt att uppsöka tandvården så snart som möjligt, eftersom inflammationer i munnen kan leda till fler problem och sjukdomar.

Gamla amalgamfyllningar
Gamla amalgamfyllningar som spricker eller lossnar kan leda till huvudvärk. Detta gäller även om en amalgamfyllning tagits bort på ett felaktigt sätt. Besök alltid en erfaren tandläkare om du ska byta ut dina gamla fyllningar för att undvika påföljande besvär.